Pilates en Yoga fusion

- not specified -

- not specified -

- not specified -

- not specified -

Pilates en Yoga:

De combinatie van pilates en yoga, is ontworpen om kracht op te bouwen en de spieren te versterken, terwijl de les tegelijk je flexibiliteit verbetert en de harmonie van je lichaam en geest bevordert. Elke docent zal haar eigen stijl en volgorde aanbieden met betrekking tot de creatieve mogelijkheden in deze redelijke unieke Pilates en Yoga les.
Een van de significante verschillen tussen Pilates en yoga is dat Pilates-oefeningen sterk gericht zijn op het ontwikkelen van kern of ‘Core’ kracht ook wel genoemd de ‘Power house’. En daar horen ook efficiënte bewegings gewoonten bij die zich goed vertalen naar houdingen en bewegingen in het dagelijks leven. Daarbij worden ook verlengende oefeningen voor het gehele lichaam geïntegreerd. Zodat de spieren met regelmatige beoefening zowel sterk worden als ook lang.

Yoga- asanas of houdingen bevorderen uiteraard ook onze kernkracht en spier verlenging. Maar de meeste yoga is daar iets minder op gefocused. En daarentegen meer georiënteerd op stress release, mindfulness, en het energie lichaam. Wellicht is Yoga ook wat minder doel bewust gericht op de dagelijkse bewegings mechanica en meer in het vergroten van ons lichaam en ziels bewustzijn door middel van specifieke asanas en bewegingen.

Een van de meest voor de hand liggende overeenkomsten tussen Pilates en yoga is dat ze beide lichaam en geest-disciplines zijn. De bedoeling van beide is om lichaam en geest samen te brengen op een manier die de gezondheid en het bewustzijn vergroot en de algehele levens ervaring van de beoefenaar versterkt of verhoogd.

Hierbij ook een voorbeeld van een oefening die Pilates en yoga gemeen hebben

Een kern of core kracht versterkende oefeningen welke zowel bekend is bij Pilates als yogastudenten: De Boat-Pose. Of: Paripurna Navasana


Yoga beoefent de boot pose met de benen bij elkaar, met of zonder grijpen van de enkels. Aangepast voor de ondersteuning van rug en de buik: buigen we de knieën. (half boat-pose)

In Pilates openen we de benen lichtjes: de benen zijn dan in een V-vorm en de enkels worden eventueel vastgehouden. De basis beweging, waarbij de buikspieren worden gebruikt om het lichaam vast te houden in een V, of juist achter, de zitbotten zijn voor beide hetzelfde.

Deze oefening brengt nog een ander verschil aan het licht tussen Pilates en yoga, dat is dat hoewel er sommige houdingen in Pilates (zoals deze) zijn, Pilates in het algemeen in beweging blijft. Terwijl in de Yoga versie van de Boat-Pose; We deze statisch beoefenen. Bijvoorbeeld: als onderdeel van Pilates-oefeningen doen we soms de variatie: ‘open legged boat-rocker’ . Kom het gezellig mee maken in onze fijne yoga studio!

Vanuit de Yoga gezien heeft de Boat-Pose onder andere deze werkzame voordelen:

– Versterkt je buik spieren, heupflexors en de wervelkolom
– Stimuleert de nieren, schildklier- en prostaatklieren en darmen
– Verbetert de spijsvertering

Hele fijne yoga studio. Vriendelijke en ervaren docenten. Fijne zaal met voldoende props en altijd aangename temperatuur (ook bij de normale lessen). Ik vind vooral de aerial yoga erg leuk en wat mij betreft een redelijk unieke ervaring aangezien er maar weinig yoga studio's zijn die deze les aanbieden. Ik zou deze yoga studio aanraden!
Patricia patricia
Patricia patricia
2023-10-02
Had a wonderful Hormone Yoga workshop at Kompassie with Juliette. We exchanged knowledge, experiences, feelings and we bonded as women. Also we did yoga exercises and closed with a relax moment in the hammock.
Anouk Zeidler
Anouk Zeidler
2023-09-17
I love this yoga studio! Andrea and Juliette are very professional instructors in my opinion.
Nazanin
Nazanin
2023-09-16
I attended a taster session for Aerial yoga and was hooked as Juliette is a patient and very experienced instructor. I signed up for the unlimited monthly subs and also attended her fabulous women’s retreat. I left the event energised, revitalised and with so many more valuable insights about my well-being as a menopausal female. Best part was the great sisterhood I got to experience and the amazing women I got collaborate with.
Haseeba “Content Queen” Saban
Haseeba “Content Queen” Saban
2023-09-13
Laatst heb ik de workshop Hormone Yoga & Positive Development gevolgd bij Kompassie Yoga Studio, gegeven door eigenaresse Juliette. Het was een hele fijne bijeenkomst met gelijkgestemde vrouwen. We hebben elkaar Echt en liefdevol kunnen empoweren. En wat een eye openers heb ik opgedaan op het gebied van (peri) menopauze. Heel handig gebundeld in een syllabus die we meegekregen hebben. De dag zijn we geëindigd met een voedende Yoga sessie. Dank voor de leerzame, verbindende en liefdevolle middag.
Judith Reemnet
Judith Reemnet
2023-09-13
Ontzettend fijne studio en leuke lessen!
Jim van Nood
Jim van Nood
2023-09-06
Vandaag een keer les van Gina (een keertje op zondag) wat bijzonder weer, anders dan Andrea en ook weer plezierig. Door een proef abonnement heb ik meerdere lessen geprobeerd en bij Aerial Yoga blijven hangen, wat is dat gaaf! Gestart bij Juliette en door een verandering in werkrooster over gestapt naar Andrea. Beide geven op eigen wijze les, fijn voor mij als beginner maar nu ik de techniek steeds meer eigen ben ook fijn dat ik uitgedaagd wordt. Fijne locatie, warme mensen, vakbekwaam en Andrea is super lief! Echt een aanrader om een proef te starten en zo de lessen en docenten te leren kennen, je zal merken dat je al snel terug blijft komen voor de rijke lessen.
Ilse Blad
Ilse Blad
2023-07-16